Якщо вони будуть схвалені до 15 липня 2014 року, в м. Житомирі з наступного року зазнає змін нормативно-грошова оцінка землі, а також буде визначено порядок відшкодування міській раді збитків, внаслідок порушень земельного законодавства.
Учасники обговорення – представники громадськості, бізнесових структур, влади та ін. До участі в обговоренні долучились
голова Житомирської міської організації роботодавців Олександр Оніщук та представник Об’єднання організацій роботодавців Житомирської області
Олександр Дмитрук.
Згідно законодавства України, нормативно-грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їхнього цільового призначення, проводиться не рідше, ніж один раз на 5 – 7 років (ст. 18 ЗУ «Про оцінку земель»).
«У минулому році встановлення нової нормативно-грошової оцінки земель не було реалізованим через те, що на сесії міської ради за це рішення не проголосували. На сьогоднішній день вже виникла колізія, тому що органи Головного управління Держзамагенства у нашій області з початку нового року вже не видають витягів про нормативно-грошову оцінку, які стосуються спадкування, дарування й оподаткування», – зазначила під час виступу начальник управління регулювання земельних відносин міської ради
Єлизавета Лалименко.
Попереднім вивченням і виготовленням нормативно-грошової оцінки земель м. Житомира на замовлення міської ради займалось КП «Житомирський міський центр земельних відносин».
У Житомирі зроблені дві нормативно-грошові оцінки: перша оцінка була розроблена у 1998 р. і була однією з перших в Україні, а друга – в 2006 р., яка нині є застарілою і не діє.
«При розробці нової оцінки ми врахували позитивні і негативні фактори, які були в попередніх оцінках, адже сьогодні відбулось багато змін. Комунальним підприємствам і місту були надані витрати по благоустрою м. Житомира, які є основою для розрахунків цієї базової вартості.
Також ми врахували ті негативні фактори, коли в попередніх оцінках, незначно відрізнялася вартість землі в виробничих зонах до центральної частини міста», – зазначив директор КП «Житомирський міський центр земельних відносин»
Олександр Пришляк.
За його словами, при розробці оцінки земель існує багато проблемних факторів, що стосується землевпорядкування. Один із них – до цього часу в Житомирі фактично не існує межі. «Ми користувались тільки даними форми, яку веде Держкомзем і де затверджена площа м. Житомира складає 6 тис. 83 га. По факту ці площі далекі від реальності. Вони набагато більші, але не закріплені документально», – підкреслив Олександр Пришляк.
За попередніми розрахунками, базова (середня) вартість 1 кв. м. земель у м. Житомирі збільшиться і складатиме 249 грн. 80 коп. порівняно з попередньою оцінкою – 102 грн.
Збільшення нормативно-грошової оцінки, на думку начальника управління регулювання земельних відносин міської ради, є закономірним, проте для приватних об’єктів воно, звісно, призведе до підвищення сплати оренди. Як повідомила Єлизавета Лалименко на визначення нормативно-грошової оцінки впливає місцерозташування земель м. Житомира, використання землі за призначенням, генеральний план забудови, інженерна інфраструктура тощо.
Це також означає, що відбудеться подорожчання земель в центрі міста у 2 рази, які є інвестиційно привабливими і яких мало, а периферійні частини подорожчають всього на 10 – 20%.
В ході обговорення учасники висловили свої зауваження і пропозиції, обговорили проблемні питання, пов’язані з встановленням сільських меж, які не погоджуються з містом і змінюються без врахування інтересів міста.
На думку заступника начальника Головного управління Дерзамагенства у Житомирській області Сергія Сечіна, на сьогодні першочерговим завданням для депутатів міської ради є голосування за прийняття нової нормативно-грошової оцінки земель м. Житомира, і до її затвердження треба поставитись відповідально. За його словами, у 2014 році колапсу не відбулось, але люди чекають цього рішення, бо не можуть розпоряджатися землею, оскільки нормативно-грошова оцінка не була затверджена у минулому році, а отже Держзамагенство не мало права видавати витяги про неї.
Також Сергій Сечін одразу запропонував внести правки в 4-й пункт (функціональне використання) і виключити визначення «комерція», оскільки з 2011 року такого цільового призначення як комерція вже не існує: «Крок міської ради щодо затвердження нормативно-грошової оцінки тягне за собою відповідні наслідки. Я одразу скажу, що ви не зможете зареєструвати земельну ділянку за цільовим призначенням як комерція в Держзамагенстві, а в реєстраційній службі ви не зможете зареєструвати своє речове право і право власності. Не треба робити схематичні, спрощені варіанти. Краще один раз зробити все правильно, бо потім люди будуть страждати», – зауважив
Сергій Сечін.
За словами депутата міської ради Миколи Савенка, земельна сесія міської ради повинна відбуватись частіше. Пройшло вже декілька місяців правління нової влади, а жодної земельної сесії так і не було проведено. Крім того, на думку Савенка, безпідставним є відсутність на обговоренні профільного заступника та секретаря міської ради
Любов Цимбалюк.
«Такого безладу, який сьогодні є з землею в Житомирі немає в жодному обласному центрі. Перш за все він є тому, що є безлад в головах, передусім виконавців, які мають займатись цими питаннями. Фактично об’єм міста більший, ніж об’єм, який ми насправді подаємо. У нас тенденція переймання усього поганого», – вважає
Микола Савенко.
Один із учасників обговорення навів успішний приклад інвентаризації земель Оліївської селищної ради, яка провела інвентаризацію земель за власний бюджет (198 тис. грн.) і запропонував зробити інвентаризацію земель в м Житомирі.
«Я так розумію, що ми сьогодні йдемо спрощеним шляхом. Те, що враховано, рахуємо і сплачуємо, а те, що не враховано хай буде збоку? Я вважаю, що це дорога в нікуди. Треба узаконити і привести в відповідність все те, що вже задіяно», – запропонував депутат міської ради Микола Романюк. На думку Миколи Романюка, необхідно дослідити реальні межі міста.
Підтримує затвердження нормативно-грошової оцінки і
голова Житомирської міської організації роботодавців Олександр Оніщук. При цьому, на його думку, слід враховувати нинішню ситуацію в державі, і збільшувати її необхідно поступово. Також необхідно проводити зустрічі і ставити питання чи готовий сьогодні бізнес підставити плече владі.
«Однозначно рішення потребують доопрацювання і їхнє прийняття необхідне. В першу чергу вони необхідні громаді міста. Звісно, потрібно рухатись, але у нинішній ситуації слід враховувати й позицію бізнесу», – наголосив під час виступу Олександр Васильович.
Спрощення, на думку генерального директора
ТОВ «Луч» Геннадія Карпінського, вимагає технічна документація з нормативної грошової оцінки земель. За словами Карпінського, на сьогоднішній день існує проблема оформлення землі. Підприємцям складно: щоб оформити документи на землю потрібно витрати від двох місяців і більше на паперову роботу.
«Не беріть 100% передоплати за оформлення технічної документації, за оформлення заяв документів на землю комунальній власності, підприємствам. Сплатили 20% на витрати і все. Інші 80% потрібно сплачувати, коли буде договір оренди», – зауважив
Геннадій Карпінський.
Член правління Об’єднання організацій роботодавців Житомирської області
Олександр Дмитрук висловив пропозицію на перспективу: створити програму – електронну базу даних за фінансування міського бюджету, суть якої полягала б у призначенні та відслідковуванні кадастрового номеру і ділянки, за якою він закріплений, вартість оренди цієї ділянки, вказувати, які підприємства не сплачують оренду і т.д., яка б слугувала для зручного пошуку потрібної інформації про утримання і стан земельної ділянки.
Єлизавета Лалименко запевнила присутніх, що всі озвучені зауваження візьмуть до уваги.
На завершення учасники громадських обговорень прийняли рішення провести додаткові зустрічі, щоб детальніше розглянути зауваження і доповнення, які прозвучали під час обговорень.