У цьому році під керівництвом заступника міністра розвитку громад та територій Сергія Деркача відбулись значні позитивні зміни у сфері перевезень автомобільним транспортом, розвитку пунктів пропуску та розбудові антикорупційного комплаєнсу в сфері управління Міністерства.
“Весь рік командою ми працювали над тим, щоб забезпечити безперебійний експорт та імпорт вантажів автомобільним транспортом, лібералізувати перевезення з іншими країнами, покращити поїздки автобусом закордон та розбудувати пункти пропуску. Поруч з цим, ми запускали інноваційні проєкти, що допомагають долати виклики часу – кадрову кризу чи черги на кордонах. Сьогодні ми маємо низку успішних результатів у цих сферах, попереду – ще більш активна робота, щоб український перевізник був конкурентноспроможний на європейському ринку, наші громадяни мали можливість користуватись якісними та безпечними послугами з перевезень”, – наголосив заступник міністра Сергій Деркач.
Міжнародні пасажирські перевезення автобусом - Вперше за 20 років оновлено Порядок організації міжнародних перевезень пасажирів автомобільним транспортом. У фокусі цифровізація процесів для бізнесу та забезпечення якісними послугами пасажирів. Також було масштабовано систему єЧерга на всі пункти пропуску, і на 23 з них відбувається запис на конкретний час перетину кордону. Це дозволяє забезпечити на цих пунктах пропуску понад 70% вчасних перетинів кордону, а значить без тривалого очікування в чергах.
- Серед нових продуктів – портал autobus.gov.ua. Це державний ресурс всіх міжнародних автобусних маршрутів. Це місце, де зібрані всі регулярні рейси за кордон від легальних перевізників. Також було створено онлайн-кабінет перевізника для відкриття, зміни чи продовження міжнародних маршрутів – без паперових пакетів документів та бюрократії, а завдяки цифровізації процесів.
Міжнародні вантажні перевезення: Головним досягненням року стало продовження “транспортного безвізу” з Євросоюзом до червня 2025 року. Також команді вдалось домовитись за “безвіз” з Туреччиною, Норвегією, Чорногорією.
Ще одним досягненням року є схвалення нового експериментального проєкту з розвитку та масштабування системи єЧерга на наступні два роки. Сьогодні єЧерга для вантажівок вже діє на 17 пунктах пропуску, нараховує понад 120 тисяч користувачів, більше 90 тисяч завантажень додатку та понад 1,5 млн перетинів кордону вантажівок та автобусів.
Автомобільні пункти пропуску через кордонПротягом року команда працювала над підготовкою Стратегії розбудови прикордонної інфраструктури до 2030 року та операційного плану заходів. Відповідні документи вже схвалені Урядом. Також вдалось провести “швидку” реконструкцію на 18 пунктах пропуску за підтримки міжнародних партнерів.
Внутрішні автомобільні перевезення та міський транспортСеред основних досягнень – відновлення конкурсів на міжобласні маршрути, новий порядок страхування відповідальності перевізника, створення Переліку автостанцій.
У рамках проєкту “Міський громадський транспорт” Київ, Одеса та Львів отримали 12 нових трамваїв, а ще для трьох міст укладено контракти на постачання 115 автобусів та тролейбусів у 2025 році.
Безпека на транспортіЦього року команда створила новий Порядок призначення органів із сертифікації транспортних засобів. Загалом же, було призначено 9 органів сертифікації. Також, тривала роботу над покращенням професійних навичок водіїв комерційного транспорту – призначено 12 навчальних центрів, а кількість професійних водіїв вже складає понад 19 тисяч.
Також, було оновлено вимоги до ліцензування перевезників, що дозволяє наближати українських перевізників до євростандартів. Серед позитивних змін – зменшення терміну отримання ліцензії до трьох днів, тепер її можна отримати онлайн.
Професійний розвитокЦього року Міністерство запустили два пілотних проєкти з підготовки водійок вантажівок та водійок автобусів. Ключова мета проєктів – подолання стереотипів та залучення жінок до роботи у сфері транспорту. До обох ініціатив активно долучається бізнес та комунальні підприємства – загалом 30 компаній партнерів.
Антикорупційний комплаєнс У 2024 році робота за напрямком зосереджувалась на впровадженні системі управління ризиками у сфері управління Міністерства та проведенні оцінки ризиків. Також команда проводила роботу з громадами – підтримувала розробку антикорупційних політик та навчання представників ОМС.
Плани 2025Наступного року ключовим завданням лишається забезпечити лібералізацію перевезень з ЄС та іншими країнами, запустити реформу внутрішніх перевезень, зокрема цифровізувати конкурс на маршрути, масштабувати єЧергу на всі види транспорту, реконструювати найбільші пункти пропуску на кордоні, розбудувати сервісні зони та проводити роботу з євроінтеграції у сфері транспорту.