З початком навчального року у житомирських дитсадках батьки вихованців не лише жаліються на переповненість закладу чи нестачу ліжок, але й на спеціальні списки, в яких з кожним роком збільшується кількість пунктів.
Приміром, окрім звичної плати і вже обов’язкової благодійної допомоги, необхідно придбати канцелярські вироби, спеціальний одяг та цілий комплект миючих засобів. Загалом це потягне на кілька сотень гривень і дуже сумнівно, що на маля за рік у дитсадку використають усе, що зазначається у списку.
Обурені батьки неодноразово зверталися із різними зауваженнями стосовно цього до депутата обласної ради Дмитра Кропачова, який в свою чергу надіслав інформаційний запит на ім’я міського голови з проханням пояснити на скільки законним є вимагання купувати все по списку і за чиї кошти це має здійснюватися.
Проте навряд чи відповідь із мерії, підписана заступником міського голови Наталією Леонченко, хоч якось роз’яснила ці аспекти порушень. По-суті це більше схоже на формальну відписку, що не залишає сумніву – або чиновниця дійсно не компетентна у питаннях фінансування дитячих садків міста, або їй відверто байдуже на відкриті побори і обдирання батьків.
А ще доречно перевірити отриману відповідь на предмет знання положень чинного законодавства, адже не завжди те, на то що посилається Леонченко чи точніше людина, яка готувала цю відповідь, дійсно відповідає дійсності.
«Загалом у своєму запиті я виклав кілька основних питань: чи повинні батьки сплачувати додаткові кошти, щомісячні внески і щось купувати та чи вистачає ліжок для усіх дітей, - відзначає Дмитро Кропачов. – Те, що отримав у відповідь на ці питання, відверто кажучи, просто маніпуляція статтями закону і нагромадження витягів із них, але ніяк не стосується матеріального забезпечення дитсадків у Житомирі. Приміром, Леонченко пише, що у 44 дитсадках міста у кожній групі наявна кількість ліжок, яка відповідає чисельності дітей відповідно до щоденного відвідування, що не суперечить пункту 53 розділу 7 «Санітарних правил», однак в даному пункті мова не йде про кількість ліжок. Ось зміст цього пункту: «53. Спальні обладнуються стаціонарними ліжками, розміри яких повинні відповідати вимогам ГОСТ 19301.3-73 «Меблі дитячі дошкільні. Ліжка. Функціональні розміри».
І найцікавіше те, що наразі названі «Санітарні правила» не є чинними, а їм на зміну прийшли «Державні санітарні норми та правила «Влаштування, обладнання, утримання дошкільних навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей», затверджені Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 01.08.2013 № 678».
Також Кропачов звертає увагу і на некоректну відповідь на питання про фінансування дитсадків, в якій Леонченко запевняє, що гроші надходять із міського бюджету відповідно до потреб закладів, які визначаються його керівником, на підставі річних кошторисів. Водночас, заступниця мера не приховує, що зважаючи на відсутність у кошторисі закладу коштів на придбання навчального приладдя та недостатню їх кількість для миючих засобів, батьківськими комітетами груп певних дитсадків прийняті рішення про надання закладу благодійної допомоги. При цьому саме про надання цієї благодійної допомоги вже чомусь прийняте батьківськими зборами, а не комітетом, як зазначалося спочатку.
«З огляду на таку відповідь, я можу припустити, що чи то фінансування все-таки не забезпечується відповідно до потреб закладів, чи то керівники закладів неправильно визначають їх потреби, - веде далі депутат Кропачов. – Також виникає питання про те, хто насправді приймав рішення: батьківський комітет чи батьківські збори».
Дещо неоднозначно відповіли і на питання про благодійні внески, аргументуючи лише тим, що при надходженні у дитсадки вони оформлюються відповідно до «Інструкції з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, яка затверджена наказом Держказначейства України від 17.07.2000 № 64.». І у цьому випадку посилання на нормативний акт, який втратив чинність ще 26 червня. Хоча, варто відзначити, що самі благодійні внески можуть бути (і, як правило, це мило, миючі засоби тощо) не тільки необоротними активами.
Не можна залишити поза увагою і той факт, що органом громадського самоврядування, який у дитсадках приймає рішення про надання закладу добровільної допомоги, Леонченко вважає батьківські комітети. Втім, ЗУ «Про затвердження Положення про дошкільний навчальний заклад» встановлено, що «Органом громадського самоврядування дошкільного навчального закладу є загальні збори (конференція) колективу дошкільного навчального закладу та батьків або осіб, які їх замінюють.
«У Наказі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Про затвердження Примірного положення про батьківські комітети (раду) дошкільного навчального закладу» прописано, що дані комітети є добровільними органами громадського самоврядування, створеними на основі єдності інтересів батьків щодо реалізації прав та обов'язків своїх дітей під час організації їх життєдіяльності у закладі, - констатує Дмитро Кропачов наостанок. - Вони мають право сприяти залученню додаткових джерел фінансування закладу: кошти батьків або осіб, які їх замінюють, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб, інших коштів, не заборонених чинним законодавством України. Тобто, батьківські комітети, а не «батьківські комітети на батьківських зборах», мають право сприяти залученню додаткових джерел фінансування, а не приймати рішення про надання допомоги всіма батьками».
Звісно, поряд з тим, коли заступник міського голови погано орієнтується у законодавстві країни і схоже мало цікавиться матеріальними потребами дитсадків Житомира, керівники навчальних закладів будуть і надалі видавати батькам списки, вимагати необґрунтовані суми благодійних внесків та спекулювати на питанні недостатнього фінансування.