Питання впровадження сучасних підходів до вивчення навчальних предметів відповідно вимогам нових Державних стандартів знаходиться під увагою інформаційно-методичного центру та методичних служб загальноосвітніх навчальних закладів міста Новограда-Волинського. Нещодавно на базі НВК «Гімназія імені Лесі Українки – школа І ступеня» відбувся семінар-практикум вчителів географії та економіки з теми «Сучасні підходи до вивчення географії в умовах переходу на новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти». В рамках семінару розглядалися проблеми впровадження нового Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти в освітній галузі «Природознавство», шляхи формування ключових та предметних компетенцій у навчально-виховному процесі з географії, використання інноваційних технологій навчання. Методист інформаційно-методичного центру управління освіти і науки С.А. Бондарчук ознайомила учасників семінару з нормативними документами Міністерства освіти і науки, які визначають вимоги до освіченості учнів основної та старшої школи в галузі «Природознавство» та державними вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки учнів з географії.
Вчителі географії визначили особливості нової програми з географії відповідно до нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
Не менш важливе питанням семінару – ефективне навчання учнів. Учень, який навчається в сучасному навчальному закладі, — це особистість, у якої мають бути сформовані всі ключові компетентності. Саме така особистість зможе успішно самореалізуватися в соціумі як свідомий та відповідальний громадянин, високий професіонал, людина, яка здатна розв'язувати різні навчальні завдання та життєві проблеми. Успішність та ефективність формування компетентностей учнів залежать від форм та методів організації навчально-виховного процесу. Пріоритетними в цьому відношенні стають сучасні педагогічні технології та методи навчання, які забезпечують активні форми діяльності учнів, залучають їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації. Саме такою технологією є методика розвитку критичного мислення на основі читання та письма. Значний досвід роботи з використанням методів та прийомів технології критичного мислення має вчитель географії НВК Володимир Миколайович Яценко. Для вчителів географії В.М. Яценко провів майстер-клас «Адаптація системи «Читання та письма для розвитку критичного мислення» до викладання географії». Майстер-клас – інноваційна форма проведення педагогічних семінарів, під час якого демонструються конкретні методичні прийоми або методи. Це форма передачі знань, умінь, обміну досвідом за умови активної взаємодії всіх учасників. Володимир Миколайович залучив колег, вчителів географії до роботи в групах, розв’язання творчих завдань, представлення матеріалу у вигляді схем, малюнків, написання сенканів, есе. Під час роботи в групі відбувається спільне розв’язання поставлених завдань. Учасники майстер-класу мали можливість обговорити проблему, вислухати думки співрозмовників, прийняти рішення, розв’язати завдання.
На думку В.М. Яценка, саме методика розвитку критичного мислення дозволяє максимально підвищити ефективність навчально-виховного процесу, дає можливість створити такі умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої навчальної діяльності, процесу самонавчання, самореалізації, вчаться спілкуватись, співпрацювати, критично мислити, відстоювати свою позицію.
Вчителі географії позитивно оцінили досвід роботи вчителя НВК з впровадження методики критичного мислення, взяли до уваги методи навчання, апробовані під час майстер-класу. Цікавим виявився нетрадиційний підхід до проведення семінару, адже в процесі проведення майстер-класу йде безпосереднє обговорення запропонованого методичного продукту і пошук творчого вирішення педагогічної проблеми як з боку учасників майстер-класу, так і з боку педагога, що організовує та проводить майстер-клас.
Учасники семінару взяли участь у роботі міського дебатного форуму «Європейські цінності: європейський вимір».
Світлана БОНДАРЧУК, методист ІМЦ